lördag, maj 13, 2006

Photoshopkurs




Jag har just nu dragit igång en photoshopkurs, den startade den 1 maj och jag funderar nu på att dra igång ännu en, så att alla som vill får chansen att vara med.
Kursen pågår i en månad och levereras via en blogg och så har vi ett gemensamt forum där vi diskuterar de olika lektionerna och lägger upp fotografier, visar varandra vad vi lärt oss och ställer en massa dumma frågor. Forumet har varit grymt roligt och lärorikt under den här första omgången.
Jag har tagit del av några amerikanska "bloggkurser" och det har varit otroligt givande och det är ju så att jag är helt självlärd i det digitala även om jag just nu tar Bildbehandlingskursen på Jönköpingsuniversitet också den via nätet.
Så jag är ju ingen expert på photoshop, jag kommer inte att kunna svara på saker om hur många procent en perfekt kurva ska vara eller hur man räknar ut teknisk perfektion, men däremot kan jag lära er hur man går från mina förebilder exempel till efterexempel på 5 minuter
.


Jag kommer helt enkelt att lära er allt jag kan och det är ändå en hel del. Jag kommer att visa precis hur jag gör för att fixa mina bilder, det är alltså ingen grundkurs i photoshop, men ni behöver inte kunna nåt innan ni börjar, det är ingen avancerad nivå. Allt från att fixa till en omöjlig mörk bild, som ovan till att få ögonen att stråla lite extra, till vinjettering, färgvinjettering, nya actions, hur allt brus försvinner, hur ni får färgerna att poppa fram och finnar att försvinna. Actions och annat ni kommer att ha nytta av kommer att mailas till er under kursens gång. Kursen kommer att uppdateras varje dag, det kommer inte att var nån tidspress att ni ska lämna in uppgifter en viss tid en viss dag utan det är upp till er själva hur mycket tid ni vill lägga ner.Här ser ni ett exempel på hur jag gått från en extremt tråkig bild till att få det till att ögonen är det absolut viktigaste i bilden.






Kursen handlar ju om digitalbildbehandling, men sen så kan det komma små överraskningar, tips om fotografering, inspiration och annat. Låter det här kul?! Jag är helt exalterad! Tycker att det ska bli sååå kul att äntligen få dela med sig av allt jag har hållit inne med. Kursen som pågår just nu är superkul och supertrevlig.
Priset på kursen kommer att vara 500 kronor.
Så vill ni ha en plats så maila mig så skriver jag upp er på LISTAN!
Kram Mikaela
mikla@bostream.nu






Vilket photoshop ni behöver? Jag kör CS3 på engelska, men alla har olika varianter allt från elements toll CS3 på svenska och det funkar, men jag kan säga såhär, ju bättre photoshop desto roligare, för det finns endel bra saker som går att göra med de senare varianterna. Drt finns testversioner att ladda hem på adobe.





Jag bad deltagare på kursen säga lite vad de tyckte efter den första veckan:


"Tycker verkligen det har varit en KANONVECKA!!! Jag är relativt grön på ps, har mest använt programmet till beskärningar, storleksändringar och lite annat småfix tidigare - nu vill jag fixa till varenda foto jag har i datorn. "

"En del har jag pillat med innan, som levels, brightness/contrast, färger, unsharp mask och lite sånt, men jag känner ändå att jag fått lite mer tyngd i och kunskap om de områdena också. Men nu börjar det dyka upp en massa kul grejer som jag inte hade en aaaaaning om existerade Jätteroligt att lära sig verkligen och kursen som helhet har varit TOPPEN hittills!! Jättenöjd! Du är bäst Mikaela"

"Jag är supernöjd! Det mesta är helt nytt för mig. Vissa saker har jag ju pillat med tidigare, men det är tydligt att jag inte haft en aaaaning om vad jag hållt på med... Du är ju så bra, Mikaela!! Tack tack"

"Absolut att jag lärt mig!! det här är såååå kul!! varje gång när jag loggar in på ps-bloggen blir jag först stum över dina ursnygga bilder och sedan blir jag galet glad över att jag får lära mig tipsen och trixen!!"

"Den här veckan har varit GULD! Jag tänker photoshop hela dagarna och drömmer photoshop om nätterna Jag har fått ett lite annorlunda tänk när jag fotograferar också nu när jag fått lite mer vetskap om vad man verkligen kan göra i datorn efteråt"

"Jag tycker också det varit en kanonvecka! Har suttit uppe lääänge några kvällar för att jag helt enkelt inte kunnat sluta. Jag har lekt lite i PS tidigare men inte på denna nivån. Tycker också att det är toppen med alla konkreta tips, tydliga beskrivningar och härliga exempelbilder. Toppen helt enkelt!"

"Jag har grejat lite i ps innan men aldrig förståt vad jag sysslat med , under den här veckan har jag lärt mig massor och tycker att det är super skoj. Vill inte göra annat än greja med mina foton. Så bara en massa rosor från mig till dig för att du förklarar på ett sånt bra och enkelt sätt."

"Jag kan bara instämma i hyllningskören! Är helt grön på Photoshop, men du ger så tydliga instruktioner, att t o m jag förstår Hittills har jag bara ett klagomål; du gör kursen FÖR rolig!"

"Jag vill bara hålla med vad alla tidigare har sagt. Har också varit och pillat lite här och där i PS men inte vetat riktigt vad jag hållit på med. Nu vet jag desstå mer tack vare din SUPERkurs. Jag är hur nöjd som helst och tycker det har varit värt varenda krona hittills. Det var precis dettta jag ville lära mig. Handfasta tips på hur man kan göra saker och vad man kan använda det till."

Sen så funkar det så att det är en privat blogg, när ni har betalt så får ni tillgång till bloggen, den körs alltså inte här på min vanliga blogg utan ni blir speciellt inbjudna till en ny.

1 kommentar:

Lisbet sa...

*surar*...jag tänkte höra hur det var med photoshopkursen om den ska börja igen etc. Vill gärna prova etc. Men så har jag tappat länken du gav mig TRODDE JAG. Hoppas det går bra så här också. Är en nu på G eller..