onsdag, januari 06, 2010

Kokbokstest

rachelray
Jag har såååå många kokböcker, ni anar inte. Jag älskar kokböcker. MEN jag lagar inte speciellt många nya recept från mina kokböcker. 2010 ska det bli ändring på det har jag lovat. Jag ska testa en massa nya recept från alla dessa böcker. Och jag ska dela med mig av resultaten här på bloggen tänkte jag. Jag startade idag med att göra Kyckling och chorizochili från The Big Orange Book av Rachel Ray. Jodå jag har den boken också :-)
Spanish Chorizo & Chicken Chili
1 msk olivolja eller EVOO som Rachel Ray säger :-)
3 st kycklingfiléer
3 stycken chorizokorvar, jag tog de lite starkare
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 stjälk blekselleri
1 msk paprikapulver
1 msk spiskummin
1-2 glas vitt vin
3 dl kycklingbuljong
1 dl hackad persilja
1 burk grillad paprika, självklart kan man grilla egen, men jag var lat och köpte en liten burk.
Riven manchegoost
1 dl rostade mandelflarn
Hacka kyckling, chorizo, selleri, lök och vitlök i små små bitar. Stek allting i olivolja tills det är brynt, gyllene och fint. Tillsätt paprikapulver och kummin. Häll på vitt vin och låt det koka ner lite. Tillsätt buljong och låt det puttra i 10 minuter. Ha i hackad rostad paprika och rostade mandlar. Koka ihop i ett par minuter till. Häll upp grytan i en djup tallrik, strö över hackad persilja och riven manchegoost. Servera med ett gott bröd.
Resultat??
Det blev supergott. Riktigt värmande nu i dessa kyliga tider. Jag kommer definitivt att göra det igen.

1 kommentar:

All is pretty sa...

Mmm, det låter verkligen gott! Detta recept ska jag absolut testa en dag!

Som du har jag många, många kokböcker men tenderar ändå att oftast surfa runt efter ny matinspiration. Som nu.. ha ha :)