söndag, februari 27, 2011

Konstigt och jättekul

Ibland händer det konstiga saker. 1998 gick jag en ettårsutbildning i fotografi i Stockholm. En kväll i maj så skulle SpiceGirls ha konsert på Globen och jag visste att det skulle finnas en massa fina galna tonårstjejer att fotografera utanför. Så jag tog min kamera och begav mig dit. Jag stötte nästan direkt på ett gäng SpiceGirlstokiga tjejer som jag slog följe med. De roliga var att deras föräldrar lämnade dem vid Globen och så fort föräldrarna dragit så sprang de in på toaletterna och bytte om till betydligt mindre kläder :-) De hade alla sin favorit i SpiceGirls och det här blev också Gingers sista konsert för dagen efter så hoppade hon av. Jag tänkte ofta på hur tjejerna tog avhoppet, om de blev helt knäckta. Jag fotograferade dem i någon timme innan de försvann in på konserten. Sen har jag aldrig sett dem igen, men jag har faktiskt väldigt ofta tänkt på dem.
Igår gick jag som vanligt in på en av mina favoritbloggar, som jag gör minst en gång om dagen. NioTillFem.
Där gjorde Sandra ett blogginlägg med fotografier, en bild på ditt rum, en bild på din pappa osv helt plötsligt kommer en bild på barndomsvänner. Och jag ser att de är "mina" tjejer. Hur skumt som helst. Jag kände igen dem direkt. Vad skumt att jag har följt en av deras bloggar utan att veta att det är en av dem. Men nu när jag ser bilder på Sandra så ser jag ju direkt att det är hon. Kul!
Här kommer ett litet hopklipp av bilder från den dagen. Usel kvalitet, scannat från negativ och hittat på en gammal cd.

8 kommentarer:

Ulrica sa...

Kul bilder ;). Den konserten var jag på med min dotter, hon var helt lyrisk och jag måste hålla med om att det var en riktigt bra show. Kram Ulrica

lovisa/polichinelle sa...

nämen! vilken rolig överraskning för dig att hitta sandra. jättefina fotografier för övrigt, det svartvita gynnar verkligen känslan.

M I K A E L A sa...

så kul att hitta sånt så många år senare!

Jeanette sa...

Världen är liten...

Kajsa sa...

vilken sammanträffande! :)

Craxyknas sa...

Den dåliga kvalitén gör bara effekten ännu coolare :)

Anonym sa...

Otroligt!! Hur fint som helst att se så många år senare. Jag minns konserten, den var helt fantastisk. Och jag kan avslöja att det blev endel tårar när Geri hoppade av..
Fint colage!
/Pernilla "Emma" på bilderna

marta sa...

så otroligt fina bilder, verkligen!!vet nästan inte vart jag ska ta vägen hahnej men å